ارتباطات تلفنی از کجا آغاز شد ؟
” آقای واتسون …. شما آنجا هستید ؟ ” این اولین جملهای بود که گراهامبل در صبح روز یکشنبه در تاریخ ۲۵ ژانویه ۱۹۱۵ در پشت تلفن بیان کرد . همانطور که همهی ما میدانیم این روز ، به عنوان نقطه شروع تماس با راه درو ثبت شده است .
امروزه تلفن یکی از مهمترین سیستمهایی است که به صورت روزمره از آن استفاده میکنیم . با وجود پیشرفتهای چشمگیری که سیستمهای تلفنهمراه و فضای مجازی نیز داشتهاند هنوز هم تلفن یکی از راههای اصلی ارتباطی بین انسانهاست . البته لازم به ذکر است که سیستمهای تلفنی نیز نسبت به آن روزهای اولیه خود تغییرات و پیشرفتهای بسیار زیادی داشته است طوری که امروزه به یک اصل جدایی ناپذیر از تمامی منازل مسکونی گرفته تا شرکتهای بسیار بزرگ تبدیل شده و این امر دقیقا همان چیزی است که میخواهیم به تفصیل دربارهی آن در این مقاله صحبت کنیم .
اگر کمی فراتر از کاربرد عادی تلفن در مغازهها ، خانهها و …. به کاربردها و قابلیتهای پیشرفتهتر این سیستم نگاهی بیندازیم با امکانات بسیار زیادی در زمینه ارتباطات آشنا میشویم . برای آشنایی با مراکز تلفنی و قابلیتهای بینظیر آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید .
مرکز تلفن یا PBX چیست ؟ (Private Branch Exchange)
برای درک بهتر کاربرد و قابلیتهای مراکز تلفنی بهتر است با یک مثال شروع کنیم . یک شرکت را تصور کنید که حدود ۲۰ کارمند دارد . اگر قرار باشد در این سازمان از یک مرکز تلفن برای برقراری ارتباط تلفنی استفاده نشود باید به هر کارمند یک خط تلفن اختصاص دهیم یعنی ۲۰ خط تلفن خریداری کنیم !!! که به این ترتیب هر کارمند باید ۱۹ شماره تلفن برای تماس با همکاران خود در خاطر مبارک جای دهد و برای تماس با همکاران خود نیز از خطوط تلفن مخابرات استفاده کند !!! علاوه بر این مشتریان شرکت نیز برای تماس با بخشهای مختلف شرکت با ۲۰ خط تلفن رو به رو هستند !! بدیهی میباشد که چنین سناریویی غیر قالب اجراست و به دلیل وجود تعداد زیاد خطوط و همچنین استفاده از خطوط مخابرات برای تماس با همکاری که در اتاق کناری شماست باید هزینهی قابل توجهی پرداخت نمایید .
برای جلوگیری از مشکلات این چنینی مراکز تلفن (PBX) روی کار آمدند . روش کار مرکز تلفن به این صورت میباشد که تمامی تلفنهای موجود در شرکت به یک مرکز اصلی متصل میشوند و از این پس برای تماس با افراد داخل شرکت از بستر داخلی که توسط خود مرکز تلفن فراهم میشود استفاده میشود ، بنابراین برای تماس با همکاران خود در شرکت هزینهای پرداخت نخواهید کرد . همچنین برای ایجاد تماس با محیط خارج از شرکت نیز بسته به نیاز شرکت تعدادی خط تلفن ( مثلا ۵ خط مخابرات برای ۲۰ نفر ) به مرکز تلفن متصل میکنیم تا کاربران بتوانند با شماره گیری یک عدد مشخص از طریق مرکز تلفن به خطوط مخابرات وصل شوند و تماس خود را با خارج از شرکت برقرار کنند .
انواع مرکز تلفن یا PBX
حال که با کاربرد استفاده از یک مرکز تلفن در شرکتها ، ادارات ، موسسات و …. آشنا شدید بهتر است به صورت خلاصه با انواع آن آشنا شویم . به طور کلی مراکز تلفن به دو دسته آنالوگ و ویپ (IP) تقسیم میشوند . دستهی اول یا همان مراکز تلفنی آنالوگ نسل قدیمی مراکز تلفنی میباشند که بسته به نوع و مدلی که دارند یک سری قابلیتهای نسبتا ساده را برای کاربران فراهم میکنند . اما آن چیزی که در این مقاله قصد معرفی و بررسی آن را داریم مرکز تلفنی VOIP میباشد بنابراین پس از بررسی پاسخ سوال ” ویپ چیست ؟ “ به بررسی مزایای ویپ میپردازیم و برتریهای آن را نسبت به سیستمهای آنالوگ قدیمی مطرح میکنیم .
و اما VOIP چیست ؟
برای پاسخ سوال ” ویپ چیست ؟ ” بهتر است ابتدا معنی لغوی آن را بررسی نماییم . کلمهی VOIP مخفف عبارت Voice Over Internet Protocol میباشد . همانطور که از اسم آن پیداست این مراکز تلفنی روی بستر IP یا به عبارت سادهتر شبکههای کامپیوتری راه اندازی میشوند . پس اولین مزیت VOIP نسبت به سیستمهای آنالوگ این است که در صورتی که در یک سازمان ، شبکه بین کامپیوترها راه اندازی شده باشد ، برای راه اندازی VOIP نیاز به هیچگونه کابلکشی مجدد نمیباشد چرا که مرکز تلفن ویپ روی همان ساختار شبکه قابل پیادهسازی است و همین امر باعث کاهش هزینه راه اندازی ویپ میشود . علاوه بر این اگر کمی با سیستمهای کامپیوتری آشنا باشید ، میدانید که هر وسیلهای که وارد دنیای دیجیتالی و شبکه (IP) بشود یعنی قابلیت گسترش و توسعه بینهایتی دارد . در ادامه به بررسی برخی پارامترهای مراکز تلفنی و پشتیبانی VOIP میپردازیم .
مزیتها و کاربردهای VOIP چیست ؟
ما قبلا در مقالهای به تفصیل به بررسی مزایا و کاربردهای VOIP پرداخته ایم ، ولی خالی از لطف نیست که اینجا هم کمی در مورد مزایای VOIP چند نمونه ذکرنماییم :
- امکان دسترسی از راه دور
- قابلیت گسترش و مقیاس پذیری
- پشتیبانی از فکس سرور نرم افزاری
- اتصال شعبات مختلف شرکت به یکدیگر
- استفاده از زیرساخت شبکه برای راه اندازی ویپ
- تنظیم قابلیت ضبط تماس به صورت کاملا انعطافپذیر
- مدیریت متمرکز و آسان همراه با گزارشگیری پیشرفته
- ارتباط با انواع نرم افزار CRM جهت ساماندهی سیستم تلفنی و افزایش بهرهوری شرکت
- تعریف داخلیها به صورت سختافزاری و نرمافزاری ( روی موبایل و کامپیوترها )
- کاهش هزینههای شرکت به دلیل استفاده از بستر شبکه و عدم نیاز به کابلکشی مجدد
- ….
پیادهسازی سیستم تلفنی VOIP
همانطور که همهی ما میدانیم در دنیای پیشرفتهی امروزی داشتن مشتریان وفادار که از خدمات کسب و کار شما راضی باشند یکی از مهمترین اهداف هر سازمان است و آن چیزی که باعث جذب مشتری و ماندگاری آن در لیست خریداران محصول یا خدمات شما میشود کیفیت سرویس دهی شما به مشتریانتان میباشد . پس از بررسی پاسخ سوال ویپ چیست ؟ میتوانیم به این نتیجه برسیم که یک سیستم تلفن گویا میتواند به افزایش بهرهوری سازمان و بالا بردن کیفیت سرویس دهی به مشتریان کمک بزرگی کند . اگر شما هم در بازار رقابتی امروز به فکر ایجاد یک تحول در کسب و کارتان به کمک نصب و راه اندازی VOIP هستید ، میتوانید با متخصصین شرکت VoiPing تماس گرفته و از مشاوره تخصصی و خدمات ما بهرهمند شوید .
شروع به یادگیری VOIP
با توجه به مطالبی که در این مقاله ذکر شد میتوان به این نتیجه رسید که در آیندهای نه چندان دور سیستمهای تلفنی VOIP جای مراکز تلفنی آنالوگ قدیمی را خواهند گرفت و این تحول باعث میشود تا یادگیری و آموزش VOIP جایگاه ویژهای در جوامع داشته باشد ، چرا که با گسترش این تکنولوژی قدرتمند همواره حضور متخصصین خبره برای توسعه و نگهداری از آن ضروری خواهد بود . اگر شما هم از علاقهمندان به یادگیری و توسعه مراکز تلفنی ویپ هستید ، میتوانید با مراجعه به بخش آموزش ویپینگ از دورههای حضوری و ویدیوهای آموزشی این شرکت بهرهمند شوید .
- ۰۱/۰۵/۲۲